loader image

مرکز تخصصی رژیم درمانی MHC

ورود / ثبت نام

دانستنیها

شرایط انجام جراحی های لاغری اسلیو معده، بای پس معده و بالن معده

لاپ

برای اینکه این عمل های جراحی را انجام دهید باید شرایط خاصی داشته باشید. به این معنی که هر کسی واجد شرایط یا کاندید عمل لاغری نیست. برخی از مهمترین و اصلی ترین شروط انجام این ۳ عمل عبارتند از:

·         داشتن حداقل ۴۵ کیلوگرم اضافه وزن

مهم ترین فاکتور برای انجام عمل لاغری داشتن اضافه وزن بسیار زیاد است. کسانی که دست کم ۴۵ کیلو اضافه وزن دارند میتوانند کاندید عمل لاغری باشند. وزن نرمال هر شخصی بر اساس وزن و قد او تعیین می شود. محاسبه اضافه وزن شما توسط متخصص تغذیه محاسبه می گردد.

  • داشتن شاخص توده بدنی ۴۰ یا بالاتر از آن

شاخص توده بدنی هر فرد با تقسیم وزن به کیلوگرم بر مجذور قد به متر محاسبه می شود. درصورتیکه BMI شما بالاتر از ۴۰ باشد، دچار چاقی درجه ۳ هستید که این اضافه وزن می تواند باری شما مشکلات زیادی را ایجاد کند.

  • BMI ۳۵ یا بالاتر به همراه ابتلا به برخی بیماری ها و مشکلات

ممکن است شاخص توده بدنی شما کمتر از ۴۰ باشد اما در برخی شرایط باز هم میتوانید جراحی لاغری انجام دهید.

طبق یک قاعده کلی، افرادی که شاخص توده بدنی ۳۵ یا بالاتر از آن را دارند و در عین حال با یک یا چند بیماری مرتبط با چاقی مانند دیابت نوع ۲، فشار خون بالا، آپنه خواب، کبد چرب، اختلالات گوارشی و … دست به گریبان هستند نیز میتوانند عمل جراحی چاقی انجام دهند.

  • سن بین ۱۸ تا ۶۰ سالگی

موسسات معتبر حهانی سن مناسب انجام این عمل را از ۱۸ تا ۶۰ سال در نظر میگیرند. بنابراین یکی دیگر از شرایط انجام عمل لاغری این است که در محدوده سنی ۱۸ تا ۶۰ سال قرار داشته باشید.

پس از عمل جراحی باید مراقبت های خاص تغذیه ای و ورزشی صورت بگیرد. از آنجا که کودکان ممکن است نتوانند دقیق این برنامه ها را اجرا کنند، ممکن است عمل آنها با شکست مواجه شود. هم چنین کودکان چون در سنین رشد هستند، ممکن است با افزایش سن به وزن متناسب و ایده آل خود برسند.

در خصوص افراد بالای ۶۰ سال هم به علت اینکه انجام این عمل برایشان یک خطر بزرگ محسوب میشود، ممکن است جانشان به خطر بیفتد.

  • تجربه تلاش های ناموفق برای لاغری

علاوه بر موارد بالا شخص کاندید باید پیش از انجام عمل، برای لاغر شدن تلاش کرده باشد. بر ای مثال رژیم غذایی، دارو یا ورزش را امتحان کرده باشد اما نتوانسته باشد وزن زیادی کم کند و بدن به این روش ها مقاوم است.

  • شرایط خاص

اگر شخصی شاخص توده بدنی بین ۳۰ تا ۳۴.۹ داشته باشد، مشروط بر اینکه بیماری جدی داشته باشد که با عمل لاغری درمان شود نیز میتواند کاندید مناسبی برای این عمل باشد.

  • سایر شرایط و فاکتورهای انجام عمل لاغری

بعضی شرایط مانند آپنه خواب، بیماری های قلبی عروقی، بیماری های کلیوی و کبدی ممکن است شرایط جراحی را پیچیده تر کند. ممکن است در بعضی شرایط خاص نظیر بیماری های شدید قلبی، اختلالات لخته شدن خون و مصرف بعضی از مسکن ها عمل جراحی صورت نگیرد.