loader image

مرکز تخصصی رژیم درمانی MHC

ورود / ثبت نام

دانستنیها

رژیم غذایی پس از اسلیو معده

اسلیو-معده-1

بعد از عمل جراحی باید یک رژیم غذایی مناسب و سبک زندگی سالم داشته باشیم. در این دوره به هیچ وجه نباید ناپرهیزی وجود داشته باشد، چون مهمترین زمان برای پیشگیری از عوارض پس از جراحی ۴ هفته اول بعد از جراحی است.

هفته اول: در این مدت باید فقط مایعات مصرف شود. به دلیل اینکه بخش بزرگی از معده که گرلین ( هورمون گرسنگی)، برداشته شده است، بیماران احساس گرسنگی نمی کند.

مایعاتی که مجاز به مصرف می باشند: آب، آبگوشت، ژله بدون شکر، آبمیوه، چای بدون کافئین، قهوه بدون کافئین، نوشیدنی های بدون شکر و غیر کربناته. از مصرف نوشیدنی های کربناته شیرین و کربناته، شکر و کافئین پرهیز شود.

هفته دوم ( مایعات همراه با پروتئین): در این دوره ممکن است دردهای گوارشی وجود داشته باشد. باید به توصیه های جراح با دقت عمل شود. نوشیدنی هایی که در هفته اول مجاز به مصرف بودند را می توانند ادامه دهند، علاوه بر آن : پودر پروتئین مخلوط شده با یک مایع بدون شکر، پودینگ های بدون شکر، سوپ با نودل های نرم و بدون سبوس، ماست بدون چربی، شربت های بدون شکر، اوت میل بسیار آبکی، بستنی های رقیق بدون شکر و چربی را می توانند به رژیم خود اضافه نمایند.

هفته سوم: در این هفته بعضی موادغذایی قابل تحمل می شوند و به رژیم غذایی افزوده می شوند. کماکان باید مصرف شکر و چربی محدود باشد. در این دوره موارد زیر باید رعایت شوند:

دریافت روزانه ۶۰ گرم پروتئین، آرام غذا خوردن، معرفی غذاهای جدید به صورت تک تک.

ممکن است طعم و تحمل غذاها پس از جراحی نسبت به قبل از آن متفاوت باشد. هم چنین هضم لبنیات سخت باشد. لذا توصیه می شود موادغذایی کم کم معرفی شوند. پس از مصرف هر ماده غذایی جدید باید به بدن فرصت داد تا ببینیم چه واکنشی نشان می دهد. به این ترتیب موادغذایی که باعث تولید گاز، ناراحتی معده یا اسهال می شوند را شناسایی می کنیم.

این موادغذایی در هفته سوم پس از جراحی مناسب اند:

پروتئین شیک (می توان پودر پروتئین را با ماست یا شیر بدون چربی مخلوط کرد.)، شیر بادام یا شیر نارگیل، سریال های نرم و بدون سبوس( داخل شیر نرم شده باشد)، سبزیجات بخارپز یا پخته شده، سوپ ها، تخم مرغ اسکرامبل شده، ماهی و مرغ کامل پخته شده، پوره میوه ها

از موادغذایی زیر پرهیز شود:

اسموتی های حاوی شکر، شکر، موادغذایی نشاسته ای ( پاستا، نان، برنج)، سبزیجات فیبری مانند کرفس و بروکلی

هفته چهارم (معرفی غذاها):

در این دوره هنوز معده و سیستم گوارشی حساس است لذا غذاها باید آهسته خورده و به خوبی جویده شود. در این هفته هم از غذاهای نرم استفاده کرد. نظیر: شیک های پروتئین، گوشت و مرغ ( به خوبی جویده شود)، انواع ماهی ها، میوه ها، سبزیجات پخته و نرم، سیب زمینی شیرین، سریال ها.

کافئین به مقدار کم قابل تحمل است.

کماکان از این موادغذایی اجتناب شود: سودا، غذاهای سرخ شده، سبزیجاتی که بافت سختی دارند ( بروکلی، کرفس)، نوشیدنی های شکردار، آبنبات، دسرها، پاستا و غذاهایی که کربوهیدرات بالا و موادمغذی کمی دارند مانند پیتزا، شیر کامل، مغزها

هفته پنجم و پس از آن: غذاهای جدید تک تک به سیستم گوارشی معرفی شود و مقدار آن بر اساس مقداری که قابل تحمل است تنظیم شود. یبوست، اسهال و علائم گوارشی توسط بیمار پایش شود.

وعده های غذایی متعدد و حجم آن کم باشد.

موادغذایی حاوی موادمغذی بالا انتخاب شود. سیب، موز، ماهی جزء موادغذایی باکیفیت محسوب می شوند.

۳۰ دقیقه قبل از هر وعده غذایی مایعات مصرف نشود.

در میان وعده ها از میوه، سبزیجات نرم و مغزها استفاده شود

مکمل ها به صورت روزانه دریافت شود.

از دریافت ۶۰ گرم پروتئین روزانه مطمئن باشید.

ورزش کردن را با صلاحدید پزشک خود به روتین روزانه تبدیل کنید

بدن را هیدراته نگه دارید. مصرف آب باید حدود ۵/۱ تا ۲ لیتر باشد.

برای وعده های غذایی خود برنامه مشخصی داشته باشید. اگر به رستوران رفتید نصف یک وعده کامل را مصرف کنید.

از مصرف ضدالتهاب های غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن، آسپرین و ناپروکسن پرهیز شود؛ چون بافت محافظتی معده را تخریب می کند.

مصرف شکر، سودا و نوشیدنی های کربناته در طول زندگی بسیار محدود شود.