loader image

مرکز تخصصی رژیم درمانی MHC

ورود / ثبت نام

دانستنیها

کلسیم چیست و چه نقشی در بدن دارد؟

calacum1-2

کلسیم فراوان ترین ماده معدنی در بدن بوده و برای سلامت استخوان ها و دندان ها ضروری است. استخوان های ما به طور منظم در حال تجزیه و بازسازی هستند . وجود کلسیم کافی در بدن به ساخت استخوان های جدید و محکم یه ویژه در دوران رشد و نمو کمک می کند.

دریافت کلسیم کافی در طول زندگی و برای تمام سنین مهم است.

به ویژه در دوران کودکی که استخوان ها در حال رشد هستند.دریافت کلسیم در سالمندی نیز اهمیت دارد زیرا استخوان ها در معرض شکستگی قرار می گیرند.

کلسیم علاوه بر استخوان ها و دندان ها نقش مهمی در چندین عملکرد بدن دارد.از جمله این نقش ها می توان به انتقال سیگنال های عصبی ،ترشح هورمون ،انقباض عضلانی ،بهبود عملکرد عروقی خونی و لخته شدن خون اشاره کرد .

همچنین در بعضی مطالعات دیده شده که کلسیم می تواند باعث کاهش فشار خون شده و اثر محافظتی در برابر سرطان روده و پروستات داشته باشد.

بهترین راه دریافت کلسیم مانند هر ماده مغذی دیگری از طریق رژیم غذایی است.

بهترین و غنی ترین منابع کلسیم عبارتند از محصولات لبنی مانند شیر یا ماست و پنیر.

در صورتی که عدم تحمل به لاکتوز دارید بهتر است از لبنیات بدون لاکتوز استفاده کنید.

اگر کلسیم کافی از طریق رژیم غذایی دریافت نمی کنید توصیه می شود از مکمل کلسیم استفاده کنید . مکمل های کلسیم به دو شکل کلسیم کربنات و کلسیم سیترات وجود دارند.

کلسیم کربنات:

رایج ترین شکل مکمل کلسیم بوده و بهتر است آن را همراه با وعده غذایی خود مصرف کنید تا جذب بهتری داشته باشد.

این نوع کلسیم عوارض جانبی بیشتری نسبت به کلسیم سیترات دارد.

کلسیم سیترات:

این نوع کلسیم را می توانید با معده خالی و یا همراه با وعده غذایی مصرف کنید.اسن نوع از کلسیم عوارض جانبی کمتری داشته و به علت دارا بودن ملح سیترات برای افراد مبتلا به سنگ کلیه مناسب است.

برای به حداکثر رساندن جذب کلسیم بهتر است در هر وعده بیشتر از ۵۰۰ میلی گرم مصرف نشود.جهت جذب بهتر کلسیم بهتر است مصرف آن را با دوز های کم ۲۰۰-۳۰۰ میلی گرم در روز مصرف کنیدو به تدریج دوز مصرفی را افزایش دهید.

توصیه می شود از مکمل های کلسیمی حاوی ویتامین د استفاده کنید زیرا می تواند جذب کلسیم را افزایش دهد.

به طور کلی کلسیم برای جذب به ویتامین د نیاز دارد .اما با توجه به اینکه اکثر افراد دچار کمبود ویتامین د هستند بهتر است این ویتامین را از طریق مکمل دریافت کنند.مقدار نیاز افراد زیر ۵۰ سال به ویتامین د روزانه ۴۰۰-۸۰۰ واحد و برای افراد بالای ۵۰ سال روزانه ۸۰۰-۱۰۰۰ واحد می باشد. بهتر است هنگام استفاده از مکمل کلسیم از مصرف غذاهای پر نمک ،قهوه و نوشیدنی های کافئین دار پرهیز کنید.

در صورت مصرف زیاد مکمل کلسیم ممکن است ممکن است دچار عوارضی از جمله یبوست،نفخ و افزایش خطر ابتلا به سنگ کلیه شوید.مکمل کلسیم همچنین می تواند جذب برخی از داروها از جمله داروهای پوکی استخوان،داروهای تیروئید و آنتی بیوتیک ها را کاهش دهد. که در صورت مصرف این داروها بهتر است قبل از استفاده از کلسیم با پزشک خود مشورت کنید. مصرف مکمل کلسیم و ویتامین د همراه با دیورتیک های تیازیدی می تواند احتمال ابتلا به سنگ کلیه را افزایش دهد. همچنین استفاده از برخی آنتی اسیدها،ملین ها و استروئید ها می تواند باعث دفع کلسیم شود.

اگر بیشتر از مقدار توصیه شده کلسیم مصرف کنید ،بدن مجبور است مقدار اضافی کلسیم را از طریق ادرار دفع کند که این موضوع می تواند باعث ایجاد سنگ کلیه و مشکلات کلیوی و سفت شدن بافت ها و عروق خونی شود