loader image

مرکز تخصصی رژیم درمانی MHC

ورود / ثبت نام

دانستنیها

چیکار کنیم لثه ی سالمتری داشته باشیم؟

Model-Closeup-Smiling-White-Teeth-Natural-Beauty

صحبت از سلامت دهان که می شود، همه فکر ما طرف صاف کردن دندان ها یا درخشیدن دندان ها نباید برود. در واقع این وسط نباید لثه ها را فراموش کنیم.

حتی اگر بدون پوسیدگی هستند و مثل مروارید می درخشند، به این معنا نیست که در برابر بیماری های لثه ایمن می باشند. به خاطر اینکه معمولا بیماری های لثه بدو درد هستند، اکثر آن هایی که به این بیماری مبتلا می شوند، متوجه بیماری لثه شان نمی شوند.

بیماری لثه چیست؟

بیماری های لثه زمانی شروع می شود که پلاک های زیر خط لثه ایجاد شده باشند. پلاک مثل یک ماده چسبنده از جمله باکتری ها به دندان ها می چسبد. در نتیجه منجر به عفونت می شود و لثه و استخوان فک را درگیر می کند و به آن ها آسیب می زند. طوری که بیماری های لثه و پوسیدگی های دندانی را به دنبال خواهد داشت. پلاک دندان خود می تواند منجر به ژنژویت، که اولین مرحله بیماری لثه می باشد، شود. ژنژویت باعث می شود لثه ها :

  • ملتهب شوند
  • متورم شوند
  • قرمز شوند
  • مستعد خونریزی شوند

البته بیماری های لثه قابل پیشگیری می باشند، اما باید یکسری نکات بهداشتی دهان و دندان را در رابطه با آن ها رعایت کرد :

نخ دندان کشیدن :

حداقل روزی یک بار باید نخ دندان کشید. همین به از بین بردن پلاک ها و غذاهایی که لابلای دندان جامانده اند و با مسواک قابل دسترسی نیستند، کمک می کند. اگر می توانید شب انجام دهید، صبح انجام دهید، یا بعد از ناهار!

پاکسازی منظم دهان و دندان را فراموش نکنید :

دندانپزشک می تواند علائم بیماری های لثه را سریع تشخیص دهد، در صورتی که به طور منظم نزد دندانپزشک مراجعه کنید. این علائم می توانند قبل از اینکه جدی تر شوند، درمان شوند. تمیزکاری حرفه ای تنها راه پاکسازی تارتارها می باشد. همچنین می تواند از هر گونه پلاکی که با نخ دندان یا مسواک زدن هم به جا مانده، خلاص شد. اگر ژنژویت داشته باشید، مسواک زدن، نخ دندان کشیدن، و مراقبت های مرتب از دندان ها می تواند به بهبود آن کمک کند.

سیگار را ترک کنید :

هنوز هم دلیل دیگری برای ترک سیگار می باشد. سیگار کشیدن به شدت همراه با بیماری لثه شروع می شود. به خاطر اینکه سیگار کشیدن سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند، و مبارزه با عفونت لثه را سخت تر می کند. علاوه براین، سیگار کشیدن، بهبود لثه هایی که آسیب دیده اند را سخت تر می کند.

دو بار در روز مسواک بزنید :

دندان ها را بعد از هر وعده غذایی مسواک بزنید. همین به پاکسازی غذاها و پلاک های گیر کرده در بین دندان ها و لثه ها کمک می کند. زبانتان را نیز باید تمیز کنید، چون پر از باکتری می باشد. مسواک تان باید سطح نرمی نیز داشته باشد و در دهانتان راحت باشد.

از خمیردندان فلورایده استفده کنید :

بخاطر اینکه فلوراید در فروشگاه ها با برندهای متفاوتی می باشد که به کاهش ژنژویت نیز کمک می کنند، بوی دهان را بهتر می کنند، و دندان ها را سفید می کنند. حال چطور بفهمیم که کدام برای سلامت لثه ها بهتر است؟ مطمئن شوید که خمیردندانی که استفاده می کنید حاوی فلوراید باشد. بعد از آن طعم و رنگ آن می باشد که بستگی به خودتان دارد.

از دهانشویه های درمانی استفاده کنید :

معمولا در فروشگاه ها موجود می باشد، دهانشویه های درمانی که می توانند به کاهش پلاک و یا ژنژویت کمک کنند، و سرعت پیشرفت تارتار یا ترکیبی از آن ها را در دهان کاهش دهند. با شستشو می توان بقایای مواد غذایی را از دهان حذف کرد. گرچه جایگزینی برای نخ دندان و مسواک نیست.

مهم نیست که اول مسواک می زنید، بعد دهانشویه یا بعد نخ دندان. ترتیب ان ها مهم نیست، مهم استفاده درست و بجا از این محصولات می باشد.