loader image

مرکز تخصصی رژیم درمانی MHC

ورود / ثبت نام

دانستنیها

عوارض ناشی از درمان های سرطان و راه های بهبود آن

سرطان

افراد مبتلا به سرطان ممکن است برای بهبود بیماری خود،روش های درمانی متفاوتی را زیر نظر متخصص خود انجام دهند که هر یک از این روش های درمانی می تواند عوارضی برای فرد داشته باشد.این عوارض ایجاد شده توسط داروها می توانند دائمی یا موقتی باشند.اما نکته قابل توجه این است که برای بیشتر این عوارض راه حل هایی وجود دارد تا فرد بتواند با رعایت کردن آن ها کیفیت زندگی خود را افزایش دهد.

مقدمه:

بیماری سرطان و راه های درمان آن می تواند یکسری عوارض جانبی برای فرد داشته باشد.این عوارض جانبی زمانی به وجود می آیند که درمان سرطان بر بافت های سالم بدن اثر بگذارند که بهتر است بیمار ، این عوارض را با تیم درمان خود در میان بگذارد تا راه های درمانی مناسب به فرد ارائه شود.

معرفی مقاله

عوازض ناشی از درمان های سرطان و راه های بهبود آن

عوارض جانبی ایجاد شده در اثر درمان سرطان از فردی به فرد دیگر متفاوت است که این تفاوت ناشی از نوع درمان ،نوع دارو ، نوع سرطان و واکنش متفاوت افراد به داروهای مختلف است.

این عوارض جانبی ایجاد شده عبارتند از :

کم خونی

از دست دادن اشتها

خونریزی و کبودی

یبوست

هذیان گویی

اسهال

ادم(تورم)

خستگی و بی حالی

مشکلات باروری در خانم ها و آقایان

علائم شبه آنفولانزا

ریزش مو

عفونت نوتروپنی

ادم عروق لنفاوی

مشکلات حافظه و تمرکز

ایجاد سوزش در دهان و گلو

تهوع و استفراغ

مشکلات عصبی (نوروپاتی محیطی)

التهاب اندام های تحت درمان (به ویژه در افرادی که رادیوتراپی می شوند)

ایجاد درد

مشکلات مربوط به سلامت جنسی در خانم ها و آقایان

تغییرات پوست،مو و ناخن

مشکلات خواب

مشکلات ادراری و مثانه

این عوارض در افراد مختلف متفاوت است حتی افرادی که یک نوع سرطان دارند هم می توانند عوارض جانبی متفاوتی را از خود بروز دهند.

عوارض جانبی ایجاد شده توسط دارو به عوامل زیر بستگی دارد.

نوع دارو و ترکیباتی که با آن مصرف می شود.

دوز دارو

واکنش های قبلی بدن فرد به این دارو

مشکلات زمینه ای که از قبل داشتید

در ادامه این مقاله به بررسی دقیق تر هریک از این عوارض می پردازیم.

تب نوتروپنی :

در تب نوتروپنی کاهش تعداد گلبول های سفید رخ می دهد. این کاهش در اثر شیمی درمانی اتفاق می افتد.با توجه به اینکه شیمی درمانی سلول هایی که رشد سریع دارند را از بین می برد به همین دلیل باعث از بین رفتن گلبول های سفید خون شده و تب نوتروپتی ایجاد می شود.

جهت پیشگیری از ابتلا به عفونت در این افراد بهتر است دست ها را مدام شست و شو کرده و بهداشت را رعایت کنند.

همچنین بهتر است میوه ها و سبزیجات را به شکل پخته یا نیم پز مصرف کنند.این افراد باید از خوردن نیمرو یا تخم مرغ خام یا نیم پز و غذاهای گوشتی نیم پز شده به شدت پرهیز کنند زیرا می تواند این افراد را در معرض عفونت و مسمویت قرار دهد.

ادم غدد لنفاوی :

گاهی ممکن است در حین پرتو درمانی یا جراحی ،غدد لنفاوی آسیب دیده و باعث تجمع مایع لنفاوی در زیر پوست می شود این امر باعث ورم می شود که به آن ادم غدد لنفاوی می گویند.

ریزش مو:

برخی از داروها شیمی درمانی می توانند باعث ریزش مو شوند.اما این موهای ریخته شده ۲ تا ۳ ماه بعد از اتمام شیمی درمانی دوباره رشد می کنند.توصیه می شود افراد قبل از شیمی درمانی موهای خود را بتراشند.

تهوع و استفراغ:

انواع درمان های سرطان از جمله شیمی درمانی می توانند باعث ایجاد تهوع و استفراغ شوند.البته می توان آن را با استفاده از داروها کنترل کرد

در صورت تهوع و استفراغ می توانید از این راهکار ها جهت بهبود استفاده کنید:

بیشتر از غذاهایی که علاقه دارید استفاده کنید.با توجه به اینکه افراد تحت شیمی درمانی معمولا از بوی گوشت قرمز خوششان نمی آید،توصیه می شود به جای آن از مرغ،ماهی،لوبیا و آجیل استفاده کنید.

اگر بیشتر در زمانی حالت تهوع دارید که ناشتا هستید یا معده شما خالی است،بهتر است همیشه از تنقلات کوچک برای پر نگه داشتن معده استفاده کنید.برای مثال استفاده از اسموتی میوه یا پروتئین بار گزینه خوبی است.

وعده های غذایی و میان وعده ها را حذف نکنید.

زمانی که شیمی درمانی دارید بهتر است وعده قبل از درمان را یک وعده کوچک و پرکالری مصرف کنید.مایعات را جرعه جرعه بنوشید زیرا نوشیدن ناگهانی مایعات می تواند حالت تهوع شما را افزایش دهد .شما می توانید از آب سیب،دمنوش زنجبیل،آب گوشت، آب . چای کم رنگ به عنوان نوشیدنی های مفید استفاده کرد.