loader image

مرکز تخصصی رژیم درمانی MHC

ورود / ثبت نام

دانستنیها

بایدها و نبایدهای غذایی در سنگ کلیه

سنگ کلیه

سنگ کلیه در مجاری ادراری از چند طریق ایجاد می شود. کلسیم می تواند با مواد شیمیایی مانند اگزالات یا فسفر در ادرار ترکیب شود. اگر این مواد غلیظ و جامد شوند ، سنگ کلیه ایجاد میشود. سنگ کلیه همچنین می تواند در اثر تجمع اسید اوریک ایجاد شود. تجمع اسید اوریک در اثر متابولیسم پروتئین ایجاد می شود. دستگاه ادراری شما برای دفع مواد جامد طراحی نشده است ، بنابراین جای تعجب نیست که دفع سنگ کلیه بسیار دردناک است. خوشبختانه می توان از طریق رژیم غذایی از ایجاد سنک کلیه پیشگیری نمود.

برای جلوگیری از ابتلای سنگ کلیه چیکار کنیم؟

اگر می خواهید از سنگ کلیه جلوگیری کنید ، آنچه می خورید و می نوشید به اندازه آنچه نباید بخورید و بنوشید مهم است. در اینجا چند قانون مهم ذکر شده است که بهتر است بخاطر بسپارید.

هیدراته بمانید

مایعات ، به ویژه آب ، به رقیق شدن مواد شیمیایی تشکیل دهنده سنگ کمک می کنند. سعی کنید حداقل ۱۲ لیوان آب در طی روز بنوشید.

میزان مصرف مرکبات را بالا ببرید

مرکبات و آب آنها می تواند به کاهش یا جلوگیری از تشکیل سنگ کمک کند. منابع خوب مرکبات لیمو ، پرتقال و گریپ فروت است.

دریافت کلسیم و ویتامین D را افزایش دهید

اگر میزان کلسیم دریافتی شما کم باشد ، ممکن است سطح اگزالات افزایش یابد. دریافت کلسیم از طریق غذا بیشتر توصیه میشود تا از مکمل ها ، زیرا مکمل ها با تشکیل سنگ کلیه در ارتباط هستند. منابع خوب کلسیم شامل شیر ، ماست ، پنیر است. منابع گیاهی کلسیم شامل حبوبات ، توفو ، سبزیجات سبز تیره ، آجیل ، دانه ها و …. است.

همچنین اطمینان حاصل کنید که هر روز غذاهای حاوی ویتامین D زیادی مصرف کنید. ویتامین D به بدن کمک می کند کلسیم بیشتری جذب کند. بسیاری از غذاها با این ویتامین غنی می شوند. همچنین در ماهی های چرب مانند ماهی آزاد ، زرده تخم مرغ و پنیرنیز ویتامین دی یافت می شود.

مصرف نمک را محدود کنید

سطح بالای سدیم در بدن می تواند باعث تجمع کلسیم در ادرار شود. از افزودن نمک به غذا خودداری کنید و برچسب روی مواد غذایی فرآوری شده را بررسی کنید تا ببینید چه مقدار سدیم دارند. فست فودها می توانند سرشار از سدیم باشند ، اما غذاهای معمولی رستوران نیز می توانند حاوی سدیم باشند.

مصرف پروتئین حیوانی را کاهش دهید

بسیاری از منابع پروتئینی مانند گوشت قرمز ، مرغ ، ماهی و تخم مرغ میزان اسید اوریک شما را افزایش می دهد. خوردن مقدار زیادی پروتئین همچنین ماده شیمیایی ادرار به نام سیترات را کاهش می دهد. کار سیترات جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه است. از گزینه های جایگزین پروتئین حیوانی می توان به کینوا ، توفو ، هوموس ، دانه های چیا و ماست یونانی اشاره کرد. از آنجا که پروتئین برای سلامت کلی مهم است ، در مورد مقدار مصرف روزانه خود با پزشک خود بحث کنید.

رژیم غذایی گیاهی ممکن است ایده آل باشد

اگزالات را عاقلانه بخورید. غذاهای حاوی این ماده شیمیایی ممکن است تشکیل سنگ کلیه را افزایش دهد. اگر قبلاً سنگ کلیه داشته اید ، ممکن است مایل باشید اگزالات را به طور کامل از رژیم خود کاهش داده یا حذف کنید.  اگر غذاهای حاوی اگزالات می خورید ، همیشه همره با آنها منبع کلسیم بخورید یا بنوشید. این کار به شما کمک می کند تا اگزالات در حین هضم ، قبل از رسیدن به کلیه ها ، به کلسیم متصل شود. غذاهای حاوی اگزالات شامل:

  • شکلات
  • چغندر
  • آجیل
  • چای
  • ریواس
  • اسفناج
  • سیب زمینی های شیرین

نوشابه ننوشید

از نوشیدن نوشابه پرهیز کنید زیرا سرشار از فسفات است ، ماده شیمیایی دیگری که می تواند باعث تشکیل سنگ کلیه شود.

مصرف قند را کاهش دهید

قندهای اضافه شده به غذاها و نوشیدنی های فرآوری شده ممکن است خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش دهد. به مقدار قندی که در غذاهای فرآوری شده می خورید ، ، مانند کیک ، میوه ، نوشیدنی های غیر الکلی و آب میوه ها توجه داشته باشید.

اگر در حال حاضر سنگ کلیه دارید ، پزشک آزمایشات تشخیصی را برای تعیین نوع آن انجام می دهد. سپس متخصص تغذیه یک برنامه غذایی اصولی و متناسب با شرایط شما مانند رژیم DASH را تجویز خواهد کرد.

Ref

Medically reviewed by Natalie Butler, R.D., L.D. — Written by Corey Whelan — Updated on September 16, 2018