loader image

مرکز تخصصی رژیم درمانی MHC

ورود / ثبت نام

دانستنیها

چه کسی به مکمل ها نیاز دارد؟

MULTI VITAMIN

به طور کلی ،مصرف مکمل های ویتامین و مواد معدنی برای بزرگسالان سالمی با مصرف کافی مواد مغذی در رژیم غذایی ضروری نیست.اما افراد و شرایط خاصی وجود دارد که معمولا مصرف مکمل های برای آنان ضروری است .

مثال:

زنانی که در دوره ی بارداری یا شیردهی هستند.

نوزادانی که منحصرا یا بخشی از تغذیه شان با شیر مادر است.

بزرگسالان یا کودکان مبتلا به کمبودهای غذایی تشخیص داده شده.

افراد با شرایطی که باعث سوء جذب یا عدم جذب مواد مغذی می شود.

کسانی که تحت عمل جراحی قرار گرفته اند،مانند بای پس معده.

بزرگسالان یا کودکان با دسترسی محدود به غذاها.

برخی از گیاهخواران و وگن ها:

برخی از کمبودهای مواد مغذی شایع تر هستند ، به عنوان مثال ،ویتامین D.

برخلاف سایر ویتامین ها دریافت کافی ویتامین D تنها از طریق رژیم غذایی دشوار است.در حالی که بدن شما می تواند ویتامین D را با قرار گرفتن در معرض نور خورشید تولید کند ، تخمین زده می شود که یک میلیارد نفر در سراسر جهان دچار کمبود ویتامین D هستند.

استفاده از ضد آفتاب

زندگی در شمال یا جنوب استوا

ماندن در داخل خانه

داشتن پوست تیره

همگی عوامل خطر ابتلا به کمبود ویتامینD هستند.

همچنین ، بزرگسالان مسن ممکن است به دلیل تغییرات بیولوژیک در پوست که به طور طبیعی با افزایش سن رخ می دهد ، در تولید ویتامین D دچار اختلال شوند .در نتیجه،مکمل های ویتامین D معمولا توصیه می شود.

اگر نگران دریافت کافی ویتامین ها و مواد معدنی کافی از رژیم غذایی هستید،با یک متخصص برای گرفتن توصیه های شخصی در مورد نوع مکمل مورد نیاز و همچنین دوز مناسب خودتان صحبت کنید.

همچنین مصرف برخی مکمل های می تواند برای بعضی از افراد خطرناک باشد،مثلا،در حالی که مصرف برخی مکمل های ویتامین در دوران بارداری و گاهی شیردهی توصیه می شود ، این گروه باید از مکمل های گیاهی خودداری کنند،مگر در صورت تجویز توسط یک متخصص.

مکمل برای کودکان:

به طور کلی کودکان سالم،قادر به تامین نیازهای غذایی خود تنها از طریق رژیم غذایی متنوع هستند.

با این حال،گروه های سنی و شرایط خاصی وجود دارد که ممکن است برخی مکمل ها توصیه شوند.

به عنوان مثال ،آکادمی اطفال آمریکا توصیه می کند که نوزادان تغذیه شان به طور کامل یا بخشی از آن با شیر مادر است، IU400 ویتامین D روزانه را از طریق مکمل ها دریافت کنند،تا زمانی که کودک شروع به مصرف شیر غنی شده با ویتامین D کند.

همچنین ، کودکان یا نوجوانانی که از رژیم غذایی کاملا گیاهی پیروی می کنند.

ممکن است در معرض خطر کمبود چندین ماده مغذی مهم از جمله ویتامین B12 ،کلسیم،آهن،روی و ویتامین D قرار بگیرند.

اگرچه این امکان وجود دارد که کودکان با رژیم غذایی گیاهی بتوانند این مواد مغذی را به اندازه کافی تنها از طریق رژیم غذایی دریافت کنند ،اما نیاز به برنامه ریزی دقیق دارد .در نتیجه ،بسته به نوع غذاهایی که کودک دریافت می کند،ممکن است مکمل هایی توصیه شوند و از آن جا که کودکان و نوجوانان نیازهای غذایی متفاوتی نسبت به بزرگسالان دارند ،مهم است که با یک متخصص اطفال یا تغذیه در این زمینه مشاوره داشته باشید.

خلاصه :

در حالی که مصرف مکمل های غذایی به طور کلی برای بزرگسالان و کودکان سالم ضروری نیست،برخی از افراد ممکن است نیاز به مکمل های غذایی داشته باشند همیشه قبل از مصرف مکمل ها با یک متخصص مشورت کنید.