loader image

مرکز تخصصی رژیم درمانی MHC

ورود / ثبت نام

دانستنیها

نوشیدنی و غذاهای مفید برای از پا در آوردن سرماخوردگی

foods-fight-flu

زمانی‌که برای درمان سرماخوردگی به مطب دکتر مراجعه می‌کنید، شما را از خوردن غذاهای چرب و سرخ کردنی منع می‌کند. در اینجا لیستی از غذاهای مفید برای درمان سرماخوردگی را با هم مرور می‌کنیم که هر یک به‌نوبه خود خواص شگفت‌انگیزی دارند.

سوپ جو

سوپ جو یکی از خوشمزه‌ترین انواع سوپ‌هاست که ارزش غذایی بالایی دارد. برای درمان هرگونه بیماری معمولا پزشکان مصرف این سوپ مقوی و گرم را توصیه می‌کنند. با توجه به اینکه زمان سرماخوردگی فرد دچار بی‌اشتهایی می‌شود؛ سوپ به عنوان غذایی سبک و کم چرب، بسیار مناسب است و روند درمان را بهبود می‌بخشد.

سوپ ترخینه

ترخینه به دلیل دارا بودن حجم زیادی از آنتی بیوتیک‌های طبیعی و ویتامین‌های مورد نیاز بدن، برای درمان سرما خوردگی و آنفولانزا بسیار مفید است. برای تهیه آش یا سوپ ترخینه موادی مانند: عدس، لوبیا سفید، لپه نخود، زردچوبه، پیاز داغ و پونه به آن اضافه می‌کنند که ارزش غذایی آن را چند برابر می‌کند.

سوپ سبزیجات

سوپ سبزیجات منبع غنی از ویتامین سی بوده و همان‌طور که می‌دانید مصرف ویتامین سی برای درمان سرماخوردگی بسیار ضروری است تا حد زیادی بدن را هیدراته کرده و نیاز بدن به مواد معدنی را تامین می‌کند.

آبگوشت مرغ

آبگوشت یا سوپ مرغ بسیار مقوی بوده و بدن را تا حد زیادی تقویت می‌کند. سوپ مرغ داغ، بخش‌های مو مانند داخل مجرای بینی که شما را در برابر انواع میکروب و ویروس‌ها محافظت می‌کنند، تقویت کرده و بهبود می‌بخشد. تهیه سوپ مرغ نیاز به زمان زیادی ندارد و در کوتاهترین زمان ممکن حاضر می‌شود. فراموش نکنید که این سوپ را داغ سرو نمایید.

ماهی سالمون

ماهی سالمون حاوی مقادیر زیادی از ویتامین دی است و به همین دلیل نقش موثری در ابتلا به بیماری‌های عفونی و ویروسی مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا دارد. از این رو توصیه می‌شود این ماهی را در زمان سرماخوردگی به‌صورت کبابی یا بخارپز مصرف کنید.

نوشیدنی‌های مفید برای از پا در آوردن سرماخوردگی

یکی از راههای مفید و موثر برای از پا در آوردن سرماخوردگی، نوشیدن مایعات گرم یا خنک به مقدار زیاد است. آب ولرم بهترین نوشیدنی برای درمان سرماخوردگی است و همین‌طور سایر نوشیدنی‌هایی که در ادامه به معرفی  آنها خواهیم پرداخت.

آب هویج

زمان سرماخوردگی و سایر بیماری‌ها، نقش گلبول‌های سفید برای بدن حیاتی است. هویج سرشار از ویتامین آ و بتاکاروتن است که در تقویت گلبول‌های سفید تاثیر بسزایی دارند.

آب پرتقال

مصرف آب پرتقال به عنوان منبع غنی از ویتامین سی، سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و آن را در برابر بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی ایمن می‌کند.

آب کرفس

کرفس حاوی مقادیر زیادی بتاکاروتن و ویتامین سی بوده که موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. اگر طعم آب کرفس را دوست ندارید، می‌توانید آن را با آب سیب یا آب پرتقال میکس کنید.

نوشیدنی‌های گرم

با توجه به اینکه گلودرد در سرماخوردگی شایع است مصرف مایعات گرم کمک زیادی به بیمار می‌کند. در زمان سرماخوردگی نوشیدنی و مایعات گرم را در برنامه روزانه‌تان بگنجانید. در ادامه چند مورد از مقوی‌تری نوشیدنی‌های گرم برای از پا در آوردن سرماخوردگی را با هم مرور می‌کنیم.

چای

یکی از نوشیدنی‌های مفید برای بهبود و درمان سرماخوردگی چای است. معمولا افرادی‌که مبتلا به سرماخوردگی، دچار سردردهای مزمن و همینطور لرز می‌شوند. نوشیدن یک فنجای چای گرم تاثیر زیادی در بهبود حال بیمار دارد.

دمنوش زنجبیل

خواص زنجبیل تا حدی زیاد است که به تنهایی می‌تواند شما را از شر سرماخوردگی نجات دهد. زنجبیل پر از موادی است که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. هر زمان که احساس سرماخوردگی کردید، بلافاصله دمنوش زنجبیل یا چای زنجبیل دم کرده و سرو کنید.

دمنوش آویشن

با مصرف دمنوش آویشن به جنگ سرماخوردگی بروید زیرا آویشن ضد سرفه، ضد سردرد، خلط‌آور و ضد سرماخوردگی است. برای بالا بردن ارزش غذایی آویشن و همینطور بهتر کردن طعم آن، مقداری عسل به دمنوش اضافه کنید.

میوه‌های مفید برای از پا در آوردن سرماخوردگی

معمولا تمامی سبزیجات و میوه‌ها حاوی ویتامین سی هستند اما میوه‌هایی مانند: موز، پرتقال، آناناس، کیوی، سیب، گریپ فروت، انبه، لیمو شیرین، توت فرنگی و نارنگی سرشار از ویتامین سی بوده و در بالا بردن قدرت سیستم ایمنی بدن تاثیر چشمگیری دارند.