loader image

مرکز تخصصی رژیم درمانی MHC

ورود / ثبت نام

دانستنیها

مزوتراپی مو چیست؟

prp

مزوتراپی مو فرآیندی است که روی بخشی از پوست که ساختار مو در آن قرار دارد اعمال می شود و هدف اصلی آن اعمال یک فرآیند درمانی در مناطقی از پوست دارای مو مانند موی سر، ریش و مژه است.

به بیان دقیق تر، مزوی مو یک روش درمانی است که در آن ویتامین ها، مواد معدنی و کوکتل های اسید آمینه ی لازم برای رشد مو به پوست سر طی چند جلسه تزریق می شود. مزوی موی سر فولیکول های مو را تغذیه می کند تا به راحتی وارد مو شده و بتواند موهای نازک را ضخیم، ریزش مو را متوقف و در کل مو را تقویت کند.

علاوه بر آن مزوتراپی موی سر برای جلوگیری از طاسی احتمالی با نشان دادن اثر تقویتی بر روی ریزش مو استفاده می شود. همچنین بعد از کاشت مو، مزوی مو نقش نظارتی و هم محافظتی مهمی را ایفا می کند.

چه زمانی مزوتراپی مو واجب می شود؟

مزوتراپی مو نیز مانند روش های درمانی دیگر، نشانه هایی دارد که بروز آنها نیاز به انجام آن را آشکار می سازد. این نشانه ها عبارت اند از:

  • ریزش مو ناشی از رژیم غذایی نامناسب
  • گردش خون ضعیف
  • تغییرات هورمونی
  • بارداری و شیردهی
  • تابش بیش از حد خورشید
  • استرس بیش از حد
  • آلوپسی آندروژنیک
  • آلوپسی محدود
  • آلوپسی منتشر

علاوه بر مزوی مو می توانید برای شادابی و ترمیم پوست صورت و بدن هم از مزوتراپی صورت کمک بگیرید

آیا مزوتراپی مو درد دارد؟

مزوتراپی مو دو عیب اصلی دارد. یکی قیمت و دیگری درد هنگام تزریق. با این حال، همه ی اینها به آستانه تحمل درد فرد بستگی دارد. پشت سر و ناحیه گوش حساس ترین نواحی به تزریق هستند.

تاثیر مزوتراپی مو چه زمانی مشخص می شود؟

به صورت کلی تاثیرات ترمیم مو بین افراد متفاوت است، اما در بیشتر موارد ۲ تا ۳ ماه طول می کشد تا تاثیرات اصلی به چشم بیایند. اگرچه برخی از بیماران در عرض چند هفته پس از شروع درمان، تاثیرات مزوتراپی موی خوبی را گزارش می ‌دهند اما بهتر است سه تا شش ماه (براساس نظر پزشک خودتان) زمان بگذارید تا اثر کامل درمان را مشاهده کنید.

فواید مزوتراپی مو

مزوی موی سر مزایای زیادی دارد که محبوبیت این درمان را افزایش داده اند. این مزایا عبارت اند از :

  1. بی خطر و بدون درد بودن

در مقایسه با درمان‌های تهاجمی‌تر و جراحی، مزوتراپی مو قطعاً جایگزین مطمئن‌تری برای مقابله با ریزش مو است. بعلاوه، به طور کلی هیچ آسیبی به بافت اطراف وارد نمی کند و کار مورد نظر را انجام می دهد.

۲. تقویت ایمنی پوست سر

مزوی مو علاوه بر احیای فولیکول های مو، پوست سر را نیز جوان می کند. سوراخ کردن با استفاده از تزریق اجازه می دهد تا رگ های خونی جدید ایجاد شود، بنابراین موفق به جوان سازی پوست سر و در نهایت بلندی، ضخامت و براقی موهای شما می شود.

۳. تزریق مستقیم به لایه ی درم پوست

مزوتراپی یا مزونیدلینگ (که همان ترکیب میکرونیدلینگ و مزو است) یک سیستم تغذیه ی بهبود یافته است که اجازه می دهد یک مسیر مستقیم و فیزیکی در عمق لایه ی درم پوست شما ایجاد شود.

۴. تحریک فولیکول های مو

فولیکول مو بخشی درون پوست شما هستند و هر تار مو به آن متصل است. در هر فولیکول یک غده چربی وجود دارد که با ترشح روغن‌های طبیعی تولید شده در بدن، پوست سر را مرطوب نگه داشته و به خوبی تغذیه می ‌کند. مزوتراپی مو با استفاده از این سوزن‌ های ریز به تحریک این فولیکول ‌ها کمک می‌ کند و فاکتورهای رشد کراتینوسیت‌ها را تحریک می‌کند که در بهبود رشد و یا رشد مجدد مو بسیار مهم هستند.

۵. کاهش التهاب پوست سر

مزوی مو به طور موثری خطر التهاب پوست سر را از طریق تقویت درمانی پوست سر کاهش می دهد و محیطی سالم برای رشد مو حفظ می کند.

۶. بازیابی سطوح ph طبیعی

پوست ما ممکن است اغلب دارای کثیفی یا چربی در فولیکول های مو و حتی روی سر باشد که در نتیجه سطوح pH ناهموار در پوست ایجاد می کند. این ناهمواری، می تواند بر توانایی پوست برای محافظت از بدن و مبارزه با عفونت تأثیر بگذارد یا منجر به آسیب مو یا پوست سر شود. درست مانند یک روتین صورت، استفاده از لایه ‌برداری منظم برای پوست سر می‌تواند سطح pH آن را بازیابی کند و راه را برای پوست سری صاف ‌تر و سالم‌ تر باز کند. مزوی مو به دستیابی به این امر کمک می کند و پوست سر شما را لایه برداری کامل می کند.

۷. بهبود ترشح سم لنفاوی

مویرگ های لنفاوی ما به انتقال سلول های ایمنی به بقیه بدن و همچنین شستشوی مایعات اضافی و سموم کمک می کنند. یک مطالعه نشان داد که این فرآیند توسط سلول های بنیادی فولیکول مو کنترل می شود. از طریق مزوتراپی مو، سیستم لنفاوی می تواند تقویت شده و درنهایت به ترشح سموم از بدن ما کمک کند.

عوارض مزوتراپی مو

در یک تحقیق که برای نشان دادن اثرات دیررس مزوتراپی موی سر برای آلوپسی انجام شد، سه بیمار مبتلا به آلوپسی آندروژنیک پس از جلسات مزوی مو به مدت یک سال، ریزش مو را تجربه کردند. بنابراین محققان به این نتیجه رسیدند که مزوتراپی مو برای آلوپسی آندروژنتیک ممکن است باعث ریزش مو و اسکار شود. مزوی موی سر همچنین ممکن است باعث عوارض حاد مانند آبسه پوست سر شود. علاوه بر این مشکلات، سه عارضه ی دیگر هم قابل تامل هستند:

  • درد

 سوراخ کردن پوست در هر صورت درد ایجاد می کند، به خصوص اگر چنین تزریق هایی وجود داشته باشد. برخی به راحتی می توانند با درد کنار بیایند و تحمل کنند درحالیکه برای دیگران به قابل تحمل نیست. این درد تحت تأثیر تجربه ی پزشکان، ترکیب کوکتل و حساسیت فردی می تواند متغیر باشد.

  • اثرات جانبی

ممکن است فرد پس از مزوی مو به ادم پوستی دچار شود و درد در نواحی تزریق داشته باشد. علاوه بر این، ممکن است خارش و ظاهر پوسته پوسته هم ایجاد شود.

موارد منع انجام مزوی مو

مزوتراپی مو در موارد زیر نباید انجام شود:

  • بارداری و شیردهی
  • حساسیت فردی به اجزای کامپوزیت
  • قاعدگی زنان
  • اختلالات سیستم غدد درون ریز
  • تومورهای خوش خیم و بدخیم
  • عفونت ها

اقدامات احتیاطی قبل از مزوی موی سر

مزوتراپی موی سر ممکن است از نیاز به جراحی های کاشت مو و سایر جایگزین های گران قیمت و دردناک تر جلوگیری کند. با این حال، برای نتایج مطلوب، بیمار باید یک رژیم غذایی سالم داشته باشد، مصرف مواد غذایی ناسالم و سموم را حذف کند و یک برنامه ی تناسب اندام منظم را دنبال کند.

اقدامات احتیاطی بعد از مزوی موی سر

در حالی که پس از انجام مزوتراپی موی سر، مراقبت های پس از عمل زیادی مورد نیاز نیست، اما بهتر است چند نکته را در نظر داشته باشید. به عنوان مثال بعد از مزوی مو نمی توانید موهای خود را بلافاصله بشویید. همچنین بهتر است به مدت ۴ روز به استخر و اتاق بخار بروید تا از عوارض و ناراحتی جلوگیری کنید. همچنین بهتر است که این درمان را در طول دوره قاعدگی متوقف نمایید، زیرا درد در این دوره بسیار قوی تر احساس می شود.

در ادامه به دو نکته ی مهم دیگر نیز اشاره می کنیم.

  • خودداری از قرارگیری در معرض نور خورشید

 اول از همه، شما باید بعد از درمان از قرار گرفتن در معرض نور خورشید (مخصوصا مستقیم به پوست سر) خودداری کنید، زیرا تماس با خورشید می تواند باعث واکنش های آلرژیک شود. بعد از عمل، موهای خود را در همان روز نشویید. و اصلا هیچ رنگ مویی را قبل از درمان یا بعد از عمل استفاده نکنید.

  • توجه به واکنش های آلرژیک

به هر واکنش آلرژیکی که پس از درمان رخ می دهد توجه داشته باشید. تا ۴۸ ساعت بعد از عمل از مصرف الکل خودداری کنید و اگر پزشک شما کرمی را برای مراقبت های بعد از عمل توصیه کرده است، حتما آن را مصرف کنید